Tuesday, June 9, 2009

Daging Masak Kurma

Saya memang tak pandai ambil gambar, gambar ni habis di'modify' baru nampak o.k. sikit di mata saya mltan100.blogspot.com

Bendanya tak susah nak buat.
Blender sahaja rempah kurma dengan bawang merah, bawang putih, cili boh sikit, cili kering dan kismis hitam.
Halia dengan lengkuas tak payah.
Kome tumis dengan minyak, jangan banyak sangat minyak tu.
Kuca (kacau) elok-elok, kemudian masukkan kicap dengan gula kabung.
Daging tadi kamu rebus asing, gunakan air rebusan tu kalau tumisan ni kering sangat

Sumber: Blog Abu Saif

Sedap tu memang sedap, tapi nampaknya aku seorang je yang makan di rumah tu..blogger-emoticon.blogspot.com
Macam manalah nak kurus..

11 comments:

Farra said...

sedihla ayat~aku makan sorang...emm..anak tak makan ke? nyum nyum

Ummu Auni Afif said...

anak aku tak makan daging, aku je kekadang kempunan nak makan. adui masa2 ni la teringat daging salai, aduilah...balik kang boleh le salai sekejap

bAiTi said...

Hahaha.. K.Aini, kat rumah ni pun gitu la. Masak best2, alih2 saya saorang jer yang makan [during weekdays]. The kids tak beriya sangat makan. Derang suka simple dishes jer..

Farra said...

daging salai? aku suka..tp tak pernah salai..salu beli daging salai kat kuala pilah then balik masak lemak cili api..ya allah terliurrr

Nida said...

bestnyer kurma aini, nyum! nyum! nanti nak trylah...anak k.ida lak all this while x ponah2 makan daging. Kat m'sia bila cakap masak daging, semua cancel x jadik makan. tup2 dtg sini, they loves kofta kebab, shih kebab.. Guess what semalam baru k.ida masak daging buat stew, masak api perlahan n berjam2 kasi daging lembut sgt2 and finally Abg, Jat n Apik semuanya makan daging. Lepas ni x yahla masak 2 lauk lagi :)

unique1012 said...

kak aini, sedapnya :))

thanks sbb sudi bagi saya baca blog akak, harap akak tabah selalu ye, insyaAllah pasti ada hikmahnya dgn apa yg terjadi, semoga akak sentiasa dirahmati Allah..

Blogger Ini Tidak Mahu Dikenali said...

kena try resipi nih!
letak kerisik sedap gak nih!

untuk kismis tu saya plan nak ganti apricot lah ....

Ummu Auni Afif said...

baiti, betul tu. balik-balik sup ayam, supa ayam, sup ayam, macam nak muntah ibu dia org tgk, hihihi

farra, fuh, kecur air liurku. adeh..nanti nak salai la. pasar ramadhan kat rumah ada daging salai best.

kak ida, WOW! salute la. lepas ni mesti pandai masak makanan arab punya. hehe, share la resepi tu

nabilah, awak kan pandai masak. cubalah. terima kasih.

fauzan, akak ni cheap skate sikit. kismis pun siap kira dulu mana berbaloi beli :)). apricot?? er, bilalah nak beli apricot tu :D

Ummu Muhammad said...

bangun pg tadi, dah cakap dkt encik suami minta tlg pi pasar beli ayam. Cakap kat dia nak buat daging mcm resepi dkt blog kak aini. hihih...sempoi je tgk.

Kak aini, tak kurus lg ke? tgk dlm gmbr yg gi bandung nmpk kurus jauh masa jmpa kenduri raya aritu

Ummu Auni Afif said...

ummu muhammad, eh,awak kan terror masak dari akak :)

nak kurus lagi, sekarang ni masih borderline overweight, sob

CT said...

waaaaa nampak lazaaaatttttt....nak sket...hehehe